Ontdek: Het verrassende Tel Aviv

Eindelijk is het dan zo ver. We gaan naar Israël! Het is vrijdagmiddag 25 maart en de lang verwachte reis kan beginnen!

Met de nationale luchtvaartmaatschappij ‘El Al’ van Israël vliegen we vanaf Brussel naar Tel Aviv. Bij het inchecken staat een lange rij en iedereen wordt stuk voor stuk ondervraagd wat zijn/haar bedoelingen zijn in Israël. In het begin vind je het best vreemd dat ze zo streng zijn in het controleren, maar aan de andere kant gaf het een goed gevoel. Na de controle lopen we naar de gate en pakken we onderweg een kopje koffie. Iedereen deelt zijn ideeën over Israël en de mogelijke risico’s. De dag ervoor is erg nog een steekpartij geweest in Jeruzalem deelt mijn zwager nuchter mee. Geweldig denk ik, daar gaan we hoor. Ik stel mezelf gerust met het idee dat we prachtige dingen gaan zien.

Eindelijk mogen we boarden. Ik blader nog een keer het boekje van Israël door en probeer mezelf in te beelden hoe het zal zijn als we op de Dode zee drijven. Ik moet lachen om de mogelijke gevolgen. Maar eerst de vlucht…

Na een vlucht van ongeveer 5 uur landen we op de luchthaven van Tel Aviv. Het is al avond en iedereen is uitgeput (zoals je weet is niks slopender dan reizen…) We wachten op de taxi die ons naar het hotel brengt. Er staat een erg lange rij. We proberen de tijd te doden met de belevenissen uit het vliegtuigen het helpt, want we zijn bijna aan de beurt. Omdat we met een groep van 11 personen zijn, kunnen we pas vertrekken nadat er drie taxi’s zijn geregeld. Zo rijden we in een rijtje naar het hotel. Na ongeveer twintig minuten rijden we een wijk binnen waarbij ik nogal mijn twijfels krijg. Ik zie veel kapotte huizen en ga twijfelen aan ons hotel. Gelukkig heb ik het mis, want de taxi stopt bij een erg leuk compact hotel met de naam, the Market House.

Het duurt even voordat alles binnen staat maar uiteindelijk kunnen de taxi’s weer terug naar het vliegveld. De gastheer verwelkomt ons en wijst ons de weg naar de kamers. Nadat ik mezelf heb opgefrist plof ik neer op bed. Het is immers alweer vijf voor twaalf, Israëlische tijd.
Als wij met het gezin op vakantie gaan, wordt er verwacht dat we actief meedoen met het samengestelde programma. Dat betekent rond half tien uit bed, ontbijten en jezelf klaarmaken voor de dag. Zo kun je je dag en vakantie optimaal benutten zegt mijn vader altijd.

De volgende dag begint iedereen aan het ontbijt. Iedereen is bezig met zijn eigen ding, terwijl ik voor mezelf uit starend (stiekem nog moe van de reis) een toast in mijn mond stop. Ik denk aan het strand van Tel Aviv en de dingen die we allemaal gaan doen vandaag, totdat ik word wakker geschud. “Het strand of de oude stad?” wordt er gevraagd. Lastige keus, maar toch ga ik voor de oude stad.

Nadat iedereen zich heeft klaargemaakt voor het eerste bezoek aan Tel Aviv, kunnen we vertrekken. Gewapend met mijn rieten hoed, zonnebril en schoudertasje loop ik richting de uitgang. We stappen het hotel uit en worden omarmd door de benauwde warmte. We lopen richting de wijd uitgestrekte boulevard van Tel Aviv. Zoals waarschijnlijk vele van jullie, wist totaal niet wat ik moest verwachten van deze stad. Ik liet mezelf verrassen wat erg goed is gelukt. Want wat een geweldig uitzicht!

Met grote ogen bekijk ik de wijde uitgestrekte boulevard die geen einde lijkt te hebben met daarnaast een prachtig heldere zee. Tegelijkertijd baal ik enorm van het feit dat mijn Nikon camera thuis ligt. Ondertussen heb ik mijn mobiel tevoorschijn gehaald en maak een aantal foto’s van het uitzicht.

We lopen over de boulevard richting de oude stad. Na een tijdje lopen en het verwerken van de nieuwe impressies komen we aan bij een overdekte markt.

Op het eerste gezicht lijkt dit een kleine markt en lopen we naar de overkapping. Dit is nog eens een markt, denk ik bij mezelf. Niet alleen groenten, fruit en namaakproducten, maar ook verse kruiden en specerijen.

Ik kijk om me heen en zie dat er veel ‘kraampjes’ staan met verse smoothies, sinaasappelsap of overige fruitmixjes. Erg leuk om te zien! Wat een drukte! Af en toe voel ik de warme zon op mijn schouder schijnen. De markt lijkt niet op te houden, hoewel we toch al zo’n 20 minuten aan het lopen zijn. Na de zoveelste smoothie kraam besluit ik toe te geven aan de verleidelijke verse sinaasappelsap. De volgende keer zal ik minder lang nadenken over deze beslissing, want hij smaakt heerlijk! De natuurlijke zoete smaak van de Israëlische sinaasappelen is niet lastig weg te drinken. Nadat elk familielid is voorzien van een frisse smoothie kunnen we weer verder. Na zo een vijf minuten zien we, eindelijk, een uitgang. Ik vind buitenlandse markten erg vermakelijk, want overal waar je komt bieden ze weer iets anders.

Nadat we een stukje door het nieuwe gedeelte van Tel Aviv lopen, zie ik allerlei smalle straatjes met verborgen restaurantjes. Wat een geweldige stad, denk ik bij mezelf.

De diverse gebouwen, de geweldige kustlijn en de kenmerkende cultuur. We lopen vanuit de stad naar de boulevard en zoeken een zitplaats op in de schaduw met het zicht op de zee. Nadat we een drankje hebben besteld kan mijn zusje het niet laten om even te gaan genieten van het verleidelijke heldere water. Als zij toch gaat kan ik natuurlijk niet blijven zitten, dus kort daarna volg ik haar richting de zee. Wat een heerlijke verkoeling voor een dag als vandaag met een gemiddelde temperatuur van 26 graden Celsius.

Kort nadat mijn halve familie aan het pootje baden was, worden we teruggeroepen omdat de lunch klaarstaat. Typerend voor Israël is extra veel groenten en brood met olijfolie bij je eten. Houd je van een healthy lifestyle dan zit je hier goed!

Wat mij betreft heeft Tel Aviv zo veel te bieden! Elke hoekje van deze stad heeft weer wat anders te bieden! Ik had het eerlijk gezegd niet gedacht, maar deze stad bruist van het leven! Je haalt hier alles uit je vakantie! Cultuur, historie, lekker eten, en natuurlijk het strand en het heerlijke klimaat.

Rebekka voor Fleatr

Meer weten over Rebekka? Vindt Rebekka op Instagram! @Randomdutchtraveler

Advertenties

7 gedachtes over “Ontdek: Het verrassende Tel Aviv

1. Hoi Rebekka, wij hebben geen specifieke rondreis gemaakt door Israël, wij hebben wel Tel Aviv gecombineerd met Jerusalem. ook een prachtige eeuwenoude stad!